משרד עורכי דין קריכלי

קצין ציות

מי צריך את זה?

ציות כדרך חיים – התנהלות חברה על פי חוק

למה זה קורה דווקא לי? למה זה קורה דווקא היום? מנכ"ל מתוסכל - ציות

"למה דווקא לי? למה דווקא היום?"

אחד מהדברים הכואבים בכל עסק זה הנושא הזה של קנסות מינהליים ועבירות שנופלות עליך "משום מקום". 

לא צפית את זה קורה.

לא חשבת בכלל שזה משהו שיכול לקרות. 

ויש את התחושה הזו של "למה דווקא לי? למה דווקא היום? הוא התחיל כל כך טוב…"

אז התשובה היא "הכתובת הייתה על הקיר" היא בדרך כלל התשובה לשאלות האלה – וזו הייתה רק שאלה של זמן עד שזה יקרה.

למה? כי אפשר היה לעשות אחרת. 

קחו כל עסק ותפרקו את הפעילות שלו לגורמים. קיימים בו סיכונים. 

לעיתים, הסיכונים האלו לא מנוהלים בצורה מיטבית.

תרבות החברה או העסק היא כזו שלא לוקחת בחשבון את הסיכון הזה – אם מחוסר ידיעה ואם בשל התעלמות (בגלל הדחקה, שאננות יתר וכד').

כאן נכנס תפקידו של קצין הציות.

קצין הציות הוא הגורם שצריך לאתר את הכשלים האלו בארגון / חברה / עסק, להתריע ולגבש תכנית פעולה שתצמצם את הסיכון לכשל עד למינימום. שימו לב שמדובר ב"צמצום" ולא בביטול – לא כל כשל ניתן למנוע באופן מוחלט, מסיבות שונות, אך בהחלט אפשר וניתן לצמצם אותו באמצעות כלים ופעולות שיגרמו לכך שהסיכוי לקרות הכשל יהיה מיזערי (מכירים את המשפט "אי אפשר להכין חביתה בלי לשבור ביצה? אז זה זה"). מניעה מוחלטת של סיכון או כשל מסויים עשוייה לפגוע משמעותית בהכנסות העסק אך פעולות וכלים מתאימים, כאמור, עשויים לצמצם את האפשרות לטעות בצורה משמעותית.

לעיתים, הכדאיות הכלכלית היא נמוכה ולכן בהחלט ניתן לשקול, במסגרת מכלול השיקולים והסיכונים שנוטל בית העסק, לוותר על אותו שירות / מוצר – שיוצר סיכון גדול מאוד על החברה וחושף אותה לעלות גבוהה במקרה של כשל – שלא משאירים מקום לכדאיות כלכלית בביצועו.ה.

 

ניהול סיכונים - צמצום הסיכון על ידי קצין ציות

דוגמאות למקרים בהם אם היה ציות - ניתן היה לצמצם סיכון

רוצים דוגמאות?

א. הפרה של חוק הגנת הצרכן – מבצעים – פנה אלינו לקוח, בעל אתר איקומרס של מכירת מוצרים, שפרסם מחירי מבצע על חלק מהמוצרים הנמכרים באתר. הוא לא ידע על סעיף 15 לחוק הגנת הצרכן, שמדבר על כך שפרסום מבצע לא יכול להיעשות "ככה סתם" וכי הוא מחוייב לפרסם אותו בדרך מסויימת המוגדרת בחוק. כעת, למרות שלא ידע על כך, הוא נדרש על ידי משרד עורכי דין שמייצג רוכש באתר, לשלם סכומים לא מבוטלים בשל רשלנותו.

ב. מדי פעם אנחנו שומעים על אירועים חריגים בפארקי מים ומקומות בילוי ברחבי הארץ. האירועים האלו אלימים, ויוצרים כאב ראש לא קטן לבעלי המקומות האלו – שמתבטאים לא פעם בהפסד הכנסות ניכר – הן מהמבקרים שלא מגיעים אחרי אירוע כזה והן מהמדינה שנוקטת בצעדי מנע למניעת הישנות מקרים כאלה – סגירת המקום לפעילות למשך תקופה מסויימת או אפילו באופן מוחלט, הטלת קנסות מינהליים, הטלת עיצומים כספיים ולעיתים אף ענישה פלילית, במקרים קשים במיוחד.

ג. הפרת חובת דיווח – מי שעוסק בשוק ההון יודע שחברות ציבוריות מחוייבות בדיווח ויש כללים נוקשים לגבי המועד על החברה לדווח. מי שחורג ממועדים אלו – יחוייב בקנסות מינהליים שעולים לכדי עשרות ומאות אלפי שקלים. לעיתים, מעבר לקנסות המינהליים, על בעלי החברה מוטל עונש שמונע מהם להמשיך את ניהול החברה.

ד. תשלום אגרת חברה ודו"ח שנתי לחברה – נכון למועד כתיבת שורות אלו (אוגוסט, 2023), אני רוצה לשתף אתכם שהוקמו עד היום בישראל (הראשונה הוקמה בשנת 1936 – כן, לפני קום המדינה) כ-676 אלף חברות. מתוכן, כ-200 אלף מוגדרות על פי הרישומים ברשם החברות כ"חברה מפרת חוק" – מה זה אומר? זה אומר שהחברות האלה לא הגישו דו"ח שנתי לחברה או שלא שילמו את האגרה שנדרשת כל שנה. רשם החברות התחיל לאחרונה לאכוף את הכללים ולעשות שימוש בסמכות שלו להטיל עיצומים על החברות האלה – עיצומים שיהיה קשה לבטל בלי לקיים הליך משפטי מתאים.

יש לכם כשלים שאתם רוצים לטפל בהם במסגרת הניהול של העסק? ספרו לנו על כך.

כמובן שיש עוד המון דוגמאות להפרת הוראות הדין ואי עמידה בכללים.

תפקידו של קצין הציות הוא לאתר כשלים אלו, לעדכן את המנהלים, ליצור מערכת בקרה מתאימה שתדאג לכך שהם ייאכפו בצורה יעילה. 

 

יש לכם שאלות? הערות? מוזמנים לפנות אלינו כאן, באמצעות טופס צור קשר או בטלפון 03-9414511

הגנו על הזכויות שלכם!

אם אתם יכולים לבד - לכו על זה
אם אתם חייבים מקצוענים - דברו איתנו!

תפריט נגישות